Bliv ringet op

Required
Required
Ja
Required
Ja
Required

(Læs vores privatlivspolitik)

Ja
Required
 

Nyhedsbrev

Jeg er mindst 16 år.
Jeg har læst og accepterer privatlivspolitikken.

(Læs vores privatlivspolitik)

Jeg forstår, at I vil bruge mine oplysninger til at sende mig Psynaps' nyhedsbrev.

Se vores kalender her


<< Juli 2019 >>
Ma Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Hvad er kognitiv adfærdsterapi?

Kunderne siger
Et Puk har hjulpet min datter på elleve, der led af daglig ”ondt i maven” og bekymringer om, hvornår hun fik ondt næste gang. Puk var fantastisk til at skabe et ”fortroligt rum”, og min datter fik lynhurtigt stor tillid til hende. Puk hjalp min datter til at sætte ord på sine følelser omkring sin bekymring og gav hende redskaber til at nedbryde bekymringen. I dag har min datter kun sjældent ”ondt i maven”, og bekymringen er helt væk.
Vibeke
Dette psykologforløb har hjulpet mig så meget mere end jeg havde forventet. Jeg har ikke kun fået et bedre forhold til min far, men også til min kæreste og venner. Jeg har lært mig selv bedre at kende, og lært hvordan jeg bedst håndterer svære situationer.
Anonym
Jeg har deltaget i et forløb hos Puk Bihlet, da jeg oplevede en stigende socialangst – særligt i arbejdsrelaterede situationer. Mine symptomer var bl.a. kraftig hjertebanken, svedige håndflader, bævrende stemme og problemer med at udføre mit arbejde. Jeg kan efter endt forløb mærke en markant forbedring. Jeg har fået nogen meget brugbare redskaber, og jeg har lært at arbejde med mine tanker, så de angstfremkaldende ikke længere dominerer. Jeg anbefaler helt klart Puk Bihlet, hvis du ønsker en nærværende, personlig og professionel allieret, som kan hjælpe dig med konkrete værktøjer.
Anonym
Jeg har været igennem et forløb p.g.a. depression. Jeg har fået rigtig megen hjælp. Efter afsluttet forløb har jeg nu en plan om at skulle starte i skole igen efter juleferien.
Daniel – 14 år
Det har hjulpet mig utroligt meget at være i behandling hos Maria. Jeg startede med en depression og angstanfald, og Maria fik hjulpet mig af med begge dele. Hun lærte mig gode teknikker til at undgå at blive ked af det/bange uden grund (tænke tingene ordentligt igennem), og jeg har overhovedet ikke besvær med angst mere og jeg har lært at tackle situationer hvor jeg ellers ville gå i sort og ned med flaget. Jeg har været i terapi hos Maria Hancock p.g.a. stress, depression og angst. Efter de første par timer var jeg helt sikker på, at her var nøglen til et bedre liv med sin professionalisme og sit tillidsskabende væsen mærkede jeg ret hurtigt en forbedring af min sygdom. De redskaber jeg fik igennem terapien er printet så fast, at jeg altid resten af livet kan anvende dem, når jeg møder noget svære situationer.
Anonym
Kære Maria, Når jeg kommer i de situationer, som er forbundet med megen ængstelse og bekymring for mig, så tænker jeg tilbage på den lille lap papir, som vi to sammen har udarbejdet. På den lap er essensen af fornuftige tanker, som skal jage alle mine ufornuftige tanker væk. Jeg er rigtig glad for at have dette lille redskab hos mig, når det er svært.
Anonym
Jeg har været i terapiforløb/gruppe med psykisk stress. Et godt indholdsmæssigt forløb med bearbejdelse, opgaver, fællessamtale, enesamtale. Jeg kom ud med mere overblik og redskaber til at arbejde videre med. Jeg kan absolut anbefale Maria Hancock til alle.
Anonym
Puk er meget imødekommende, venlig, betænksom og god til at gøre en glad. Man går altid herfra med et smil på læben, og følelserne bliver bearbejdet godt og sundt uden for mange tårer og triste stunder. Her er meget fleksibilitet omkring tider, og det kan nemt tilpasses efter ens eget behov. Jeg har følelsen af, at alle er velkomne hos Puk, og hun dømmer aldrig. Jeg har været hos psykolog før, og Puk er den eneste, der har hjulpet og kommet i bund. Et rigtig godt ”forløb”.
Maya Snedker, gymnasielev på Handelsskolen Slagelse HHX


Kognitiv adfærdsterapi er en terapiform, som er evidensbaseret. Det vil sige, at metoderne bygger på forskning og videnskabelige undersøgelser af, hvilke metoder der virker bedst til forskellige problemstillinger og lidelser. Når du indgår i kognitiv terapi, vil det som udgangspunkt foregå som beskrevet herunder:

  • Der er et ligeværdigt forhold mellem klient og terapeut: Du er ekspert på dit liv, mens psykologen er ekspert på terapi. Tilsammen giver det mulighed for at foretage forandringer i dit liv.
  • Vi laver en specifik målsætning i terapien - gerne med delmål, for at gøre det overskueligt.
  • Vi laver en dagsorden sammen ved begyndelsen af hver samtale.
  • Vi aftaler i samarbejde nogen hjemmeopgaver mellem samtalerne. Det skal hjælpe med at sørge for, at du får brugt de nye redskaber i din hverdag.
  • Vi måler løbende på effekten af terapien og laver nye mål/delmål undervejs, hvis behovet ændrer sig.
  • Vi giver dig ikke råd og vejledning, men hjælper dig derimod til at finde frem til den løsning eller måde at handle på, som er rigtig for dig.
  • Terapien er en korttids terapiform forstået på den måde, at et forløb kan tage fra 4-6 gange, hvis dit problem er relativt afgrænset. Hvis der er tale om mere komplicerede problemer eller flere lidelser, kan forløbet vare 10-12 gange. Er der tale om problemer, som har varet i mange år og er blevet en del af personligheden, må man dog forvente længere forløb.
  • Dialog og samarbejde er nøgleord gennem hele forløbet.

Hvor kommer kognitiv adfærdsterapi fra?

Kognitiv adfærdsterapi er en behandlingsform, som opstod inden for psykologiske terapiformer i 1960’erne. Det grundlæggende ved teorien er den forståelse, at vores tanker, følelser, krop og handlinger påvirker hinanden. Derfor kan vejen til forbedringer og ændringer på et af disse områder gå igennem et af de andre. Er man fx trist (følelse), så kan det være nødvendigt at arbejde med de tanker, som gør en trist. Det kan også være, at man skal ændre på de handlinger, som giver eller vedligeholder tristheden. Formålet i den kognitive adfærdsterapi er derfor ofte at arbejde med ændringer i tanke eller handling for at opnå mere positive følelser. Det kan foregå via kognitive teknikker, hvor fokus er på tænkningen, men også via adfærdsrettede metoder, hvor man fx øver nye færdigheder sammen med psykologen for at kunne bruge disse i hverdagen.

Den kognitive metode baserer sig på et ønske om at afprøve og teste antagelser, hvorfor selve terapiformen også er blevet udsat for utallige videnskabelige studier, for at dokumentere effekten. Når terapiformen udvikles, sørger man således løbende for, at nye metoder eller tilgange testes. Kognitiv terapi har vist sig effektiv i forhold til mange lidelser, herunder depression, angstlidelser (fobier, panikangst, social angst, OCD, og flere andre), personlighedsforstyrrelser, ADHD, samt en række problematikker som fx. lavt selvværd, sorg, krise osv.

Hvordan foregår et terapiforløb?

Alle terapiforløb er selvfølgelig forskellige afhængigt af hvilken problematik, man skal arbejde med. Men der er alligevel nogle fællestræk, som beskrives i det nedenstående:

Når du ringer til os, tager vi en kort samtale om, hvad dit behov er. Det skal sikre, at vi har afstemt vores forventninger til, hvad der skal foregå i terapien, og hvad vi er i stand til at hjælpe med. Herefter aftaler vi en indledende samtale.

Ved den indledende samtale bruger vi nogen tid på at finde ud af, hvilke områder du ønsker at arbejde med i terapien. Vi undersøger detaljerne nærmere end ved den første telefonsamtale. Ved denne samtale har psykologen mulighed for at vurdere, om dr er mulighed for at igangsætte et behandlingsforløb. Det vil sige at vi afstemmer dine behov med vores kompetencer og muligheder. Du har også selv mulighed for at vurdere, om du synes, at du har en god kemi med psykologen, og om du synes du gerne vil starte i et forløb hos ham/hende. Hvis der er mere end én behandlingskrævende problematik, aftaler vi også, hvilken vi skal starte med at arbejde med. Vi aftaler også, hvordan det skal gribes an. I hele denne proces lægges der vægt på, at du selv er “ekspert på dit eget liv”. Vi slutter af med at lave en rimelig specifik målsætning, sådan at vi undervejs kan undersøge, om vi opnår det ønskede resultat. Ved denne første samtale bruger psykologen også tid på at udføre eventuelle tests for at sikre, at dine problematikker bliver afdækket grundigt. Det kan være spørgeskemaer eller en række spørgsmål, som psykologen stiller. Disse spørgsmål kan også være med til at afdække, om du har brug for anden hjælp, end den vi kan tilbyde som fx læge eller psykiater.

I de næste samtaler arbejder vi målrettet med de aftalte områder. Vi afviger dog fra vores plan, hvis du pludselig skulle få behov for et andet indhold i terapien. Ved hver samtale laver vi en dagsorden for at sikre, at vi når det, som er vigtigt for dig den dag. Ved slutningen af en samtale opsummerer vi og aftaler en “hjemmeopgave”, sådan at de ting vi arbejder med i terapien bliver overført til din dagligdag. Vi laver løbende evaluering for at sikre, at vi opnår de ønskede resultater.
Sidst i forløbet, når du har nået dit/dine mål, arbejder vi med tilbagefaldsforebyggelse. Det gør vi, for at du skal blive i stand til at håndtere eventuelle tilbagefald på egen hånd. Får du brug for at tale med os igen senere, kan dette selvfølgelig også lade sig gøre.


Private

Voksne

Børn og unge

Gratis temaaftener

 

Erhverv

Lederuddannelse

Stresscoaching

Kurser og workshops

 

Offentlige

For jobcentre

Sagssupervision

Workshops

 

Psynaps

v/ Maria Hancock
Skovsøgade 3A 1. sal
4200 Slagelse
Telefon 61 42 47 19
CVR-nr 39638495

Privatlivspolitik for Psynaps.dk